MOONSPELL – Irreligious
Kurtlar, delilik ve acımasızlığın küçük
mücevheri.
“Wolfheart”
sonrası ikinci albümümüze başlamak için stüdyoya girdik. Waldemar yine masanın
arkasındaydı ama bu kez ellerinde tam anlamıyla ne istediğini bilen daha olgun
bir grup vardı. Sonuç o ana kadar yaptığımızın en iyisiydi, tabii ki
“Wolfheart”dan daha değişik olan “Irreligious” idi ve bu bizim hep istediğimiz
bir şey oldu. Aldığımız eleştirilere ilgisizdik, çünkü değişmiştik. Hepsini
memnuniyetle karşılıyoruz, değişmeyi biz istedik!”
Her daim cesaretli ne istediğini bilen
cesur bir insan oldu Fernando, bunu verdiği röportajlardaki kararlı, rahat
tutumuna bağlamak mümkün. “Wolfheart” ile o zamana kadar en orijinal gothic
metal klasiğini yaratan bir grubun en başındaydı ve grup onsuz bir imkânsızdı.
Fernando’nun kişiliği ardında yatan ilgilendiği fikirleri olsun hayatı yaşama
tarzı olsun hep yaşamın bir kenarına tutunan, gizemli, müzisyen olarak ise
hayret verici bir yaklaşıma sahipti. Moonspell’i kurmadan önce zaten pek
müzikle alakadar olmamış ve müziğe başlamaya kadar verince de sırf hayatı
yaşama tarzından dolayı, hobilerinden ve ilgilendiği kendi dünyasından dolayı
bunu müziğe aktararak belki de en doğru işi yapmıştı. “Wolfheart” ile bunun ilk
meyvesini vermişti ve ondan sonraki yalnız yolculuğunda ok yönleri onu
“Irreligious”a kadar götürmüştü.
“Irreligious”, Fernando’nun da dediği
gibi değişik bir çalışmaydı. Yine gothic metal adı altında yapılanlara pek
benzemiyordu. Yani o dönemde çıkmış gothic metal albümleri bir karşılaştırın
farkı görürdünüz. Albümün lirikal düzenlemelerinden bestesine –çok daha
melodiklerdi.- kadar bu farklılığı bir şekilde hissediyorsunuz. İlk albümde aşk
cinayetlerinden ve bir takım gizemli erotik hikâyelerden bahseden Moonspell bu
albümde tamamen kendisini daha ciddi okkült konulara vermiş ve daha da gizemli,
tartışma yaratıcı, inanç problemlerini ve reddetme duygusunu ön plana çıkarıcı,
karşıt olmayı ve dinlediğini daha net hissettirici bir kimliğe bürünmüştü.
“Wolfheart” zaten bir klasikti ve grup ikinci bir klasik daha yaratmaktan
çekinmedi. İlk albümde Fernando’nun tutunacağı bir Marquis de Sade vardı, oysa
ikinci albümde Fernando tutunacağı dal olarak ünlü okkültist şair ve yazar olan
Aleister Crowley’i seçti ve “Irreligious”ın neredeyse çoğu şarkısında,
sözlerinde ve Fernando’nun aktardığı o hissiyatta onun parmağı vardır. Sadece
bu da değil, “Koku” romanı ile kitleleri peşinden sürükleyen yazar Patrick
Süskind ve Portekizli ünlü şair Fernando Pessoa bile bu albümde kendisine yer
bulmuştu. O derece önemli bir çalışmadır “Irreligious”.
O dönemde -benzeştiği noktalar çok olmasa
da- çıkmış olan diğer önemli bir albümde Theatre of Tragedy’nin “Velvet
Darkness They Fear”ıydı. Moonspell ile birlikte bir değişime imza attılar ve o
dönemden sonra artık çoğu grup müzikal olarak değişim geçirdi ve Moonspell
“Irreligious” ile çok büyük başarılar kazandı. Bunu Fernando şöyle açıklıyor: Neredeyse boş yer kalmayan arenalarda
çaldık. “Irreligious” yaklaşık 50.000’den fazla sattı ve Moonspell VIVA
tarafından güçlü Marilyn Manson ve Korn’u geride bırakarak 1996 yılının esin
grubu seçildi. Kesinlikle iyi bir yıldı!”
Waldemar Sorychta imzalı kan kırmızısı egzotik bir
kapakla gün yüzüne çıkan “Irreligious” daha başlangıcından ilk golü atıyordu.
"Perverse... Almost Religious" bu tanımdaki bir gothic metal klasiği
için yeterince başarılı bir giriş çalışması olarak akıllara kazındı. Çan
sesleri arasında 0:39. saniyede giren ve klavyeyle verilen o basit melodi beni
dehşete düşürmeye yetmişti. Bu albümü ilk dinlediğim sıralarda Moonspell
hayatıma kazınmıştı sanki büyülenmiş gibiydim defterlerime bile onların
isimlerini yazar olmuştum. “Opium” şarkısı ile çokça tartışmalara maruz kalan
grup Kuzey Afrika’daki ya da İsrail taraflarından bir ülkede -hatırlamıyorum
hangi ülke olduğunu- bir dinleyici bu şarkıyı dinliyor diye mahkemeye
çıkarılmıştı. Şarkının içinde yer alan “afyon, esrar, erotik hikâyeler, cinsel
istek” gibi kelimeler oldukça rahatsızlık yaratmıştı. Sadece Moonspell ile
alakalı bir şey de değildi. Rotting Christ bile isminden dolayı o adı geçen
ülkede yasaklanmıştı ve U2 ve R.E.M. gibi gruplar da bu yasakçı zihniyeti
protesto etmişlerdi. “Opium”un ilk başlangıcı çok süperdir ve Fernando
vokallere girdiğinde farklı bir şeyler olduğunu hissediyordunuz. Şarkının
sonunda yer alan Portekizce dörtlük ise Fernando Pessoa’nın Álvaro de Campos
ismiyle yayımladığı “Opiário” adlı şiirinden alıntıdır.
“Awake”
ise bir başka incelenmesi gereken bir beste. Kısacık ama çok etkilidir.
Bestenin hemen başlangıcındaki dörtlüğü ise Aleister Crowley kendi sesinden
“The Poet” adlı şiirinden okumuş ve grup onu öylece kullanmıştır. Crowley’in bu
sesi şarkıya çok büyük etki ediyor.
“Bury me
in a nameless grave!
I came from God the world to save.
I brought them wisdom from above:
Worship, and liberty, and love.”
I came from God the world to save.
I brought them wisdom from above:
Worship, and liberty, and love.”
Fernando, Aleister Crowley bu şiiri
okurken araya giriyor ve şarkıdaki dörtlükte şöyle sesleniyor: “Uyan! Çünkü ölümün kendisi bile ölüyor. Bizler
geçmişe dönmeyi bile başaramayan kendi geçmişimiziz. Biz boğazımıza bağlı
halatlı hayalperestleriz.” Diye seslenmekte. Albümü ilk dinlediğimde bu
şarkıyı tekrar tekrar dinlediğimi hatırlıyorum. “Even the dead…” cümlesinden sonra 0:32. saniyede giren o dünyanın
tarifi mümkün değildir. “For A Taste of Eternity”, “Ruin & Misery” gibi
klasiklerden sonra “A Poisoned Gift”in başlangıcındaki o kızın çığlıkları,
Fernando’nun fısıltılı vokalleri ve Pedro Paixão’nun o ürkünç klavye tonlarını
bünyede hissetmemek imkânsız. “A Poisoned Gift”in başlangıcından sonraki o
konuşmalar ise yine Aleister Crowley’in “La Gitana” şiirinden alınma.
“For your hair was full of roses, and my flesh was full of thorns,
And the midnight came upon us worth a million crazy morns.”
And the midnight came upon us worth a million crazy morns.”
“Raven Claws” albüme göre biraz farklı kaçsa da
sonrasında gelen “Mephisto” şeytansı lirikleriyle ve korkunç konseptiyle
Moonspell klasikleri arasındadır. “Herr Spiegelmann”in girişindeki değişik
fikirler Moonspell’de hep var oldu ve müziklerini işte bu yüzden çok sevdim. “Herr
Spiegelmann”ın hemen başlangıcındaki sözler Patrick Süskind’in “Koku “
romanından alınmadır. Albümün kapanışındaki o uzun kurt ulumalı “Full Moon Madness”
ise bir marş niteliğinde şarkıdır ki Moonspell neredeyse her konserinden
söylemekten çekinmez. Şarkının sonunda yer alan o dâhiyane gitar sololar ve
klavyenin verdiği inanılmaz nüanslar neticesinde bir gothic metal klasiği daha
son bulur ve sonra tekrar başa döneriz, tekrar, tekrar.
“Irreligious”ın akılda kalıcı noktaları çok
fazla. “Awake”in giriş bölümü, “For A Taste of Eternity”nin başlangıcındaki
Fernando’nun bağırışları, “A Poisoned Gift”deki o kızın çığlıkları,
Fernando’nun fısıltılı vokalleri ve uzaktan uzaktan gelen o kurtun sesleri… Unutamıyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder